Google Maps is al een hele tijd bezig om zijn horizon uit te breiden: van wegbeschrijvingen en Street View naar het uittekenen van het interieur van gigantische en soms doolhofachtige publieke ruimtes, zoals musea of vliegvelden.

Het bedrijf uit Mountain View zet nu zijn deuren open voor meer content, deze keer gecreëerd door de experts en eigenaars zelf.

Volgens projectmanager Jordan Breckenridge is de Google Maps Gallery “een nieuwe manier waarop organisaties hun kaarten online kunnen delen en publiceren.”

Anders gezegd is de Google Maps Gallery een digitale atlas voor kaarten, aangeleverd door bedrijven, overheidsinstanties, en non-profitorganisaties van over de hele wereld.

“Organisaties die de Maps Gallery gebruiken kunnen belangrijke informatie communiceren, het bewustzijn vergroten en het breder publiek informeren,” bevestigt Breckenridge, die bouwprojecten, evacuatieroutes en zelfs ontbossingsplannen aanhaalde als voorbeelden van de data points die op deze kaarten getoond kunnen worden.

De Gallery gaat deze week live; de kaarten zullen beschikbaar zijn via Google Earth, maar zal je ook kunnen ontdekken via de bekende zoekmachines.

De eerste groep content-providers bevat onder andere de National Geographic Society, de World Bank Group en de United States Geological Survey. Geïnteresseerde organisaties kunnen zich vanaf nu ook aanmelden om zelf content toe te voegen.

Het Google Maps-team is duidelijk bezig om meer mogelijkheden te ontwikkelen voor commerciële klanten, van app-ontwikkelaars tot bedrijfs-app-subscribers.

In oktober lanceerde de internetgigant nog Maps Engine Pro, die de consumer-Google Maps-ervaring naar bedrijven moest brengen. Kaarten die gemaakt worden met Google Maps Engine Pro kunnen ingesteld worden op een private of publieke modus en er is ook een standalone app zodat ze aangepast kunnen worden van op een tablet of smartphone. Google Maps Engine werd ook uitgebreid naar iedereen die Googles cloud-infrastructuur gebruikt om kaarten met custom data layers te bouwen.

Vorige week werd ook eindelijk de vernieuwde Google Maps-ervaring, met veel meer data points en gerelateerde zoekresultaten, van beta naar publiek geduwd – maanden na de initiële onthulling op Google I/O in mei.