Spotify biedt artiesten de kans om merchandisingspullen zoals kleding, posters of stickers te verkopen via de website van de streamingdienst.

Coole muziekband ontdekt op Spotify? Echte fans kunnen vanaf nu rechtstreeks via de Spotify-website allerlei merchandisingspullen kopen. Van T-shirts, polsbandjes en albums tot stickers, posters en pennen. Dat maakt Mark Williamson van Spotify bekend in een blogpost.

Spotify-gebruikers kunnen al grasduinen in tweehonderd fanshops van onder anderen Beasty Boys, Grateful Dead, Led Zeppelin en Bon Jovi. Andere artiesten kunnen vanaf nu ook intekenen voor een Spotify-fanshop.

De merchandisingdienst is voorlopig alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Australië, Nieuw-Zeeland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en IJsland.

Het is nog niet bekend wanneer de fanshops in ons land beschikbaar zullen zijn. Volgens de blogpost van Williamson zullen de winkeltjes weldra uitgerold worden in andere landen en talen.

Elke muziekband of artiest kan eenvoudig een fanwinkeltje oprichten via de Spotify-app. Het enige wat men moet doen is zich aanmelden voor een TopSpin ArtistLink-account.

Een nadeel is dat het aantal items dat je tegelijkertijd kunt aanbieden beperkt is tot drie stuks. Een voordeel is dan weer dat Spotify geen commissie eist. Ook Topspin, de partner die verantwoordelijk is voor de marketingsoftware, heeft geen aandeel op de verkoop.

Merchandising en concerten leveren tegenwoordig meer geld op dan de platenverkoop. Artiesten zullen er dan ook niet rouwig om zijn dat Spotify deze functionaliteit aan zijn diensten toevoegt.