Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


De Persgroep en Het Mediahuis, die samen de hele Vlaamse krantenmarkt in handen hebben, willen een grotere rol voor online betalend nieuws op de krantenwebsites.

Deredactie.be meldt dat Christian Van Thillo, eigenaar van De Persgroep, en Gert Ysebaert, CEO van Het Mediahuis, vanavond in Panorama op Canvas een koerswijziging zullen aankondigen rond gratis online nieuws. Nu geven de krantensites, met uitzondering van De Tijd, nog erg veel gratis nieuws weg op hun site.

“Er komt een ander tijdperk aan, een tijdperk waarbij we op zoek moeten gaan naar een groter onderscheid tussen gratis en betalend. Er is een limiet aan wat we gratis kunnen weggeven,” zegt Ysebaert in Panorama. Bij De Persgroep klinkt dezelfde boodschap: “De populaire pers zal zich toch de vraag moeten stellen of ze alles kunnen blijven weggeven. En wij gaan niet alles weggeven, dat gaan we echt niet doen,” aldus Van Thillo.

Sinds kort zijn beide groepen al aan het experimenteren met een gedeeltelijke betaalmuur op de websites van Het Laatste Nieuws (De Persgroep) en De Standaard (Het Mediahuis). Ysebaert en Van Thillo zijn het erover eens dat online betalend nieuws niet aan de oppervlakte mag blijven en op zoek moet worden gegaan naar nieuwe vormen van journalistiek, aangepast aan de digitale wereld, waarvoor mensen bereid zullen zijn om te betalen.

Peter Vandermeersch, voormalig baas van De Standaard en nu hoofdredacteur van NRC Handelsblad, waarschuwt voor de ommezwaai naar online betalend nieuws. "Het is vreselijk moeilijk om die omslag terug te maken. Wij zijn degene die 15 jaar lang zijn biefstuk heeft weggegeven en die nu aan mensen die elke week in de slagerij komen, zegt dat je moet betalen."

Eerder raakte al bekend dat de Vlaamse uitgevers samenwerken aan het Media ID, een soort digitaal paspoort waarmee je op elke krantensite kan inloggen en makkelijk betalingen kan uitvoeren om artikels te lezen of een abonnement aan te schaffen. Oorspronkelijk was er sprake van een algemene uitrol van Media ID op 1 september 2013, maar het ziet er naar uit dat die plannen toch wat vertraging hebben opgelopen.