Rhapsody International breidt Napster uit naar 14 Europese landen, waaronder de Benelux. Het is de eerste keer dat het bedrijf iets opmerkelijks met de muziekdienst doet sinds de overname in 2011.

Napster kwam eind jaren negentig in opspraak omdat het werd gebruikt om (illegale) muziekbestanden uit te wisselen via het internet. De muziekindustrie was hier niet mee opgezet en er volgden enkele rechtszaken, waarna Napster zichzelf heruitvond als een legale streamingdienst.

Sindsdien is de dienst een beetje onder de oppervlakte verdwenen, waardoor de deuren wagewijd werden open gezet voor opvolgers als Spotify, Deezer en Pandora. Maar Rhapsody is nu klaar om Napster opnieuw met het volle gewicht in de strijd te gooien.

De dienst was in Europa al beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, maar wordt nu uitgebreid naar België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland.

Volgens Rhapsody heeft de expansie zo lang geduurd omdat het Napster heeft aangepast aan de afzonderlijke regio’s, waardoor je in elk land andere muzieksuggesties krijgt. Een abonnement kost je 9,95 euro per maand, maar voor een beperkte tijd wordt er een gratis proefperiode van 30 dagen aangeboden.

Te laat?

We kunnen ons de vraag stellen of Rhapsody niet te laat met Napster ten aanval trekt. Is er nog plaats op de markt voor deze oudgediende?

De concurrentie tussen streamingdiensten staat nu al op het scherpst van de snee, en de situatie zal alleen maar pittiger worden als blijkt te kloppen dat Apple volgende week op WWDC een eigen streamingdienst gaat lanceren.

Apple telt nu reeds 500 miljoen iTunes-gebruikers onder haar rangen en dat is heel wat meer dan de 70 miljoen van Pandora, de populairste onder de streamingdiensten. Als Apple zich inderdaad op de streamingmarkt werpt, zou dat een heuse schokgolf kunnen veroorzaken.