Facebook EdgeRank beslist welke berichten opduiken in je nieuwsoverzicht. Maar je kan het algoritme ook zelf een handje helpen.

Facebook EdgeRank beslist welke berichten opduiken in je nieuwsoverzicht. Maar je kan het algoritme ook zelf een handje helpen.

De laatste tijd zagen heel wat Facebookpagina’s het bereik van hun berichten sterk dalen. Onmiddellijk doken berichten op dat het hier ging om een strategische zet van Facebook, die op deze manier pagina-eigenaars wou stimuleren om gepromote berichten aan te kopen.

Ondanks al de heisa bleken deze geruchten niet waar te zijn. Maar Facebook deed onlangs wel enkele aanpassingen aan het EdgeRank-algoritme, dat berekent welke berichten gebruikers te zien krijgen. Als gevolg van deze aanpassingen zagen sommige pagina’s hun bereik plots dalen. Anderen zagen echter een toename in bereik.

EdgeRank
Om alle twijfel uit de wereld te helpen, heeft Facebook Product Manager Will Cathcart tijdens een persconferentie nog eens duidelijk uit de doeken gedaan hoe EdgeRank precies bepaalt wat je te zien krijgt. “Als Yoda aan Facebook blijft vertellen dat hij geen berichten van de Death Star wil zien, dan zal het algoritme er voor zorgen dat hij er zeker geen te zien krijgt.”

Welke berichten in je nieuwsoverzicht verschijnen hangt af van een aantal factoren, waaronder jouw reactie op het bericht, de reactie van andere gebruikers op het bericht en wat voor soort bericht het is. Zo geeft EdgeRank bijvoorbeeld berichten met foto’s een hogere waarde dan gewone tekstberichten.

Daarnaast heeft Facebook in september een belangrijke aanpassing doorgevoerd. Gebruikers kunnen (reclame)berichten van pagina’s aanduiden als spam. Pagina’s die veel van zo’n gemarkeerde spamberichten uitsturen, zien hun bereik hierdoor dalen en duiken minder op in het nieuwsoverzicht van gebruikers.

Wat kan je nu doen?
Wil je als volger van een bepaalde pagina geen enkele update missen, dan doe je er best aan om zoveel mogelijk met die pagina te interageren, door op berichten te reageren of ze te vind-ik-leuken. Alleen zo kan Facebook te weten komen dat je oprecht geïnteresseerd bent in de berichten van deze pagina.

Wil je als pagina-eigenaar zo veel mogelijk van je volgers bereiken, dan kan je maar beter werk maken van de berichten die je de wereld in stuurt. Leuke, korte berichten die je publiek engageren werken uiteraard het best. Hou het ook niet bij tekst alleen, maar gebruik foto’s of video. Zorg er vooral voor dat je niet te vaak post, en dat je berichten niet als spam aanzien worden. Ten slotte kan je ook nog altijd gepromote berichten aankopen.