Op zijn tiende verjaardag zegt Base dat het voortaan de contractduur van alle particuliere klanten schrapt. Het bedrijf roept andere operatoren op hetzelfde te doen.

Op zijn tiende verjaardag zegt Base dat het voortaan de contractduur van alle particuliere klanten schrapt. Het bedrijf roept andere operatoren op hetzelfde te doen.

De gewaagde zet toont dat het bedrijf vertrouwen heeft in zijn eigen diensten. Wie vandaag abonnee is, of dat zal worden, kan zonder kosten en meteen weer vertrekken. Ook het wisselen van tariefplan kan zonder verplichtingen.

“Alle mensen met een contract mogen vandaag opstappen”, zegt CEO Jos Donvil stoutmoedig. Het bedrijf beseft dat het hiermee een risico neemt, maar naar eigen zeggen houdt dat de operator alert.

Minder klachten
“Wij zijn de enige waar in de periode 2010-2011 het aantal klachten zijn gedaald”, zegt Donvil. Tegelijk heeft het bedrijf zijn marktaandeel de laatste tien jaar opgekrikt van 8 procent naar net geen 20 procent in 2011. Dit jaar wil het dan ook een vijfde van de markt in handen krijgen.

Wel geldt het aanbod enkel voor consumenten en contracten tot vijf lijnen. Bedrijven met grotere contracten blijven dus wel gebonden aan hun contractduur.

Charter
De operator die in 1999 startte onder de naam Orange werd in 2002 omgedoopt tot Base. Sindsdien stelt het bedrijf zich op als een uitdager van de telecomsector. Ook naar de toekomst toe wil het die rol blijven spelen.

Tegelijk daagt het bedrijf zijn concurrenten, Belgacom, Mobistar, Telenet en Voo uit om een charter te tekenen waarin ze ook beloven dat hun klanten ook kosteloos kunnen overstappen. Andere punten zijn onder meer een transparante tariefformule, geen agressieve verkooptechnieken en duidelijke promoties.

Al zal nog moeten blijken of daar effectief iemand op ingaat. Tenzij er nieuwe wetten worden gemaakt, trekken telecomoperatoren doorgaans niet aan hetzelfde zeil. En intussen blijft het voor sommigen een (lucratieve) sport om hun klanten te overspoelen met wazige tariefplannen en promoties.