Google gaat experimenteren met een Facebookachtige toepassing waarbij gebruikers zoekresultaten kunnen aanbevelen.

Facebookgebruikers zijn vertrouwd met de knop ‘vind ik leuk’. Daarmee kun je aangeven dat je een bepaalde bijdrage van je Facebookcontacten interessant vindt.

Integratie in websites
Het succes van die toepassing zit vooral in het feit dat ze is geïntegreerd in honderdduizenden sites en webpagina’s buiten Facebook. Voor die sites is het een manier om, via aanbevelingen van hun bezoekers, gratis reclame te krijgen op Facebook.

Google gaat nu iets gelijkaardigs proberen met zijn zoekresultaten. Een klein deel van de Engelstalige gebruikers, ongeveer twee procent, krijgt toegang tot de nieuwe toepassing Plus One. Zij zullen naast elk zoekresultaat een pictogram zien dat ze kunnen aanklikken om het betreffende zoekresultaat aan te bevelen aan hun contacten in Gmail, Google Reader, Buzz en Twitter.

Volgens Google zullen die contactpersonen de aanbevelingen alleen te zien krijgen wanneer ze zelf op zoek zijn naar vergelijkbare informatie. Of Plus One ook geïntegreerd zal worden met Facebook, is nog de vraag.

Zoekresultaten rangschikken
Google wil Plus One op termijn ook gaan gebruiken als een extra optie voor gebruikers om zoekresultaten te rangschikken. Je zou dan kunnen kiezen om eerst de resultaten te zien die door je contactpersonen, of door het brede publiek, zijn aanbevolen.

Google hoopt dat ook nieuwssites de Plus One-knop op hun webpagina’s gaan integreren. Vaak aangeraden nieuwsverhalen zouden dan beter scoren in de zoekresultaten van Google. Het systeem zou ook gebruikt kunnen worden om de nieuwsverhalen op Google News, de nieuwsaggregator van Google, beter te rangschikken.