Belgische e-shops doen gouden zaken met het aanhoudende winterweer. Internetwinkeliers laten een recordverkoop optekenen en zien hun verkoop met bijna de helft toenemen.

Belgische e-shops doen gouden zaken met het aanhoudende winterweer. Internetwinkeliers laten een recordverkoop optekenen en zien hun verkoop met bijna de helft toenemen. Dat is voor een flink stuk te danken aan de sneeuw en het ijs. Dit alles blijkt uit een rondvraag van zusterblad Smart Business Strategies.

Alles wijst op een opmerkelijke toename in internetaankopen. Coolblue, een van de grotere webwinkels van België, verwacht voor Kerstmis maar liefst 45 procent meer bestellingen dan vorig jaar. Het bedrijf achter e-shops als Pdashop.be en Laptopshop.be helpt intussen meer dan 150.000 Belgische klanten.

“Vooral in deze periode gaat het hard”, bevestigt Werner Bruyns, manager bij Coolblue België. Dit komt volgens hem door het winterweer. “Meer en meer consumenten zien er vandaag tegenop om in de kerstdrukte te gaan shoppen.”

Duidelijke stijging
Er is ook een forse groei bij Vente-Exclusive.com, een shoppingcommunity die zopas zijn 1 miljoenste lid verwelkomde. ‘We hebben een enorme toename in aankopen gezien, vooral van mensen die voor de eerste keer bij ons kochten”, aldus Peter Burin, pr- en communicatiemanager bij Vente-Exclusive.com. “Een toenemend aantal bezoekers is voor e-commercesites vaak gelinkt aan minder goed weer. Tijdens de sneeuwdagen zagen wij ook meer activiteit in onze shop”, stelt hij.

De trend wordt ook bevestigd door cijfers van FairEtail, een aanbieder van online marketingoplossingen. Het bedrijf voerde van oktober tot december een meting uit en stelt vast dat er dit jaar een duidelijke stijging is in online kerstshoppen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar werden, volgens het bedrijf, dit jaar al 43 procent meer online transacties uitgevoerd.

Achterstand op rest van Europa
Toch moeten de vreugdekreten van de Belgische internetwinkeliers ook wat genuanceerd worden. Want in vergelijking met sommige buurlanden, zoals Nederland en Luxemburg, heeft ons land nog een zekere achterstand in e-commerce. Belgen blijken vrij goed vertegenwoordigd te zijn op internet, maar voor online aankopen deinzen ze nog vaak terug. Belgen shoppen tot dusver minder online dan de doorsnee Europeaan.