Apple geeft binnenkort samples van negentig in plaats van dertig seconden uit op iTunes, voor liedjes die minstens tweeënhalve minuut duren.
De samples van kortere liedjes blijven dertig seconden duren. Dit bevestigt een woordvoerder van Apple tegenover CNet. Dankzij langere samples kunnen gebruikers beter bepalen of ze een track willen kopen of niet.
Eind augustus gingen er al geruchten de ronde over mogelijk langere smaakmakers die begin september beschikbaar zouden zijn. Nadat dit bekend werd bij de National Music Publishers Association (NMPA) informeerde de organisatie Apple dat het niet de juiste licentie met muziekuitgevers had afgesloten. Dit betekende dat het bedrijf ook geen recht had om langere samples aan te bieden.
Sindsdien is Apple gaan praten met diverse partijen, waaronder Broadcast Music Inc. (BMI) die royalty’s voor muziekschrijvers en –uitgevers verzamelt. Volgens bronnen uit de muziekindustrie zijn de onderhandelingen met deze organisaties nog steeds gaande.
Dat Apple zijn partners bij de muzieklabels al informeert over de langere samples wil wellicht zeggen dat de deal bijna rond is. Woordvoerders van NMPA en BMI zijn niet beschikbaar voor commentaar.
Uit een onderzoek dat is uitgevoerd aan de Robert Morris University blijkt dat consumenten eerder geneigd zijn om een muziekstuk te kopen als de sample ongeveer zestig seconden duurt, en als die van hoge kwaliteit is.