Enkele gebruikers van iTunes, die hun account gekoppeld hebben aan PayPal, zijn voor duizenden euro's bestolen.

Enkele gebruikers van iTunes, die hun account gekoppeld hebben aan PayPal, zijn voor duizenden euro’s bestolen.

Dit meldt de BBC. Volgens experts zijn de getroffen gebruikers wellicht het slachtoffer van online oplichting. De cybercriminelen lokten hen vermoedelijk naar een valse website en vroegen hen daar om gevoelige gegevens in te voeren.

De zaak kwam aan het licht door enkele verontrustende berichten op Twitter en Facebook zoals “Mijn iTunes-account is net gekraakt en iemand kocht voor $ 700 (850 euro). Ik belde met PayPal, maar zij zeiden dat Apple zoveel aanvallen heeft gehad sinds juni, dat ze het niet kunnen bijhouden.”

Zowel Apple als PayPal willen geen details geven over de incidenten. Wel zei het technologiebedrijf dat het onlangs nieuwe veiligheidsmaatregelen implementeerde. In een verklaring meldt het ook: “iTunes werkt altijd aan het voorkomen van fraude en het verbeteren van de wachtwoordbeveiliging. Maar als je kredietkaart of iTunes wachtwoord gestolen en misbruikt wordt, adviseren we je om contact op te nemen met je financiële instelling en te vragen naar de mogelijkheid om ongeautoriseerde transacties terug te storten. We raden ook aan om je wachtwoord meteen te veranderen.”

PayPal zei dat het alle slachtoffers zal vergoeden. Hoeveel dat er precies zijn, is niet bekend.

Experts niet verbaasd
Het incident verrast beveiligingsonderzoeker Dan Kaminsky niet. “We horen al langer over aanvallen op iTunes en het blijkt mogelijk om accounts te plunderen”, stelt hij. “Deze incidenten zijn echter niet van lange duur of bedreigend voor het product. Apple zal wel moeten investeren in technologieën die fraude voorkomen.”
 

External links

iTunes

External links

PayPal