Ondanks dat iTunes de markt domineert, werkt Google aan zijn eigen webgebaseerde muziekdienst. Deze wordt op zijn vroegst in het najaar gelanceerd. Dat meldt CNet.
Er zijn meerdere signalen die wijzen op de ontwikkeling van een muziekdienst die downloads en streamingmuziek aanbiedt. Zo heeft de zoekgigant tijdens zijn I/O-conferentie vorige maand laten weten dat hij smartphonegebruikers met Android beter wil voorzien van een muzikaal aanbod. Het bedrijf toonde hoe een webgebaseerde iTunestegenhanger eruit zou zien. Daarnaast ontdekte de website TechCrunch twee weken geleden een Google Music-logo op het bedrijfsnetwerk.
Gesprekken met platenmaatschappijen
Volgens bronnen uit de muziekindustrie wil Google echter verdergaan dan Android. De zoekreus zou tijdens de laatste aflevering van de Consumer Electronics Show met bestuurders van de vier grootste platenmaatschappijen toepassingen hebben besproken die de muziekdienst zou kunnen aanbieden, zoals muziekdownloads en liedjes die gestreamd worden opnemen in de zoekresultaten.
Helaas wil Google hier geen commentaar op geven. Wel is het aannemelijk dat de platenboeren enthousiast zijn over het initiatief. Het is immers, naast iTunes, nog een manier om legaal muziek te consumeren.
Ervaring met muziek
Vorige herfst lanceerde Google Music Onebox, waarmee zoeken naar liedjes die gestreamd kunnen worden via online muziekwinkels zoals Lala.com en iLike mogelijk is. Daarnaast nam het begin dit jaar softwarebedrijf Simplify Media over. Hiermee streamen pc- en Mac-gebruikers muziek van hun computergebaseerde iTunes naar andere webdiensten. Deze technologie zou in de toekomst in Android OS worden ingebakken. Ook kent Google al succes met de muziekvideo’s op YouTube.
Het technologiebedrijf doet zijn best om de eerste te zijn met een webgebaseerde muziekdienst. Of dat gaat lukken is nog maar de vraag. Apple zou namelijk ook werken aan een webversie van zijn iTunes.
Voorlopig blijft de concurrentie voor iTunes beperkt tot Amazon en MySpace Music. Dat zijn grote namen, maar samen is hun bereik lang niet zo omvangrijk als het aantal webconsumenten dat gebruikmaakt van de diensten van Google.