Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.

Van alle e-mailgebruikers in de VS en West-Europa opent bijna de helft spamberichten. Van die helft doet 46 procent dat opzettelijk: om zich uit te schrijven, uit nieuwsgierigheid of uit interesse voor het aangeboden product.

De resultaten van een onderzoek van de Messaging Anti-Abuse Working Group (MAAWG) geven inzicht in het onverantwoorde gedrag van e-mailgebruikers. Van alle surfers opent 43 procent spamberichten. Er is ook een flink aantal mensen dat meer risicoverdrag vertoont. Elf procent klikt op links en acht procent opent bijlagen.

Opzettelijk
Van alle mensen die spam openen, doet 46 procent dat wel eens met opzet. Dat is zo’n twintig procent van het totale aantal e-mailgebruikers.

Waarom zou iemand dat willen doen? Een vierde doet het om te klagen bij de verzenders of om zich uit te schrijven. Wat dom is, want als je op een spambericht antwoordt, weet de spammer dat je je e-mailadres ook echt gebruikt. Als resultaat zul je nog meer spam krijgen.

Nog een populaire reden om spam te openen is nieuwsgierigheid. Zo’n vijftien procent van de spamlezers is ook echt geïnteresseerd in het product. Ook geen aanrader, want vaak gaat het over slechte namaak, of krijg je na betaling zelfs helemaal niets.

Jongeren zijn het stomst
Opvallend is dat jongeren het grootste risicogedrag vertonen. Mensen van minder dan 35 jaar gedragen zich het minst verantwoord, exact dezelfde groep die zich in het onderzoek omschrijft als ervaren met e-mail.

Ondanks hun eigen gevaarlijke omgang met spam, vinden gebruikers het niet hun verantwoordelijkheid om er iets aan te doen. Zo’n 65 procent vindt dat internetleveranciers de virussen, frauduleuze e-mail, spyware en spam moeten stoppen. Iets meer dan de helft (54 procent) houdt antivirusbedrijven verantwoordelijk.

Minder dan de helft (48 procent) van de e-mailgebruikers houdt zichzelf verantwoordelijk voor het stoppen van virussen, frauduleuze e-mail, spyware en spam. In Frankrijk ligt dat zelfs nog lager. Daar steekt slechts dertig procent van de gebruikers de hand in eigen boezem.

Het volledige rapport met de methodologie van het onderzoek is te vinden op de site van de MAAWG.

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.