Heuristische scans, keyloggers en exploits zijn bekende termen voor kenners van securitysoftware. Maar wie legt de doorsnee computergebruiker uit wat ze betekenen? Specialist James ‘Randy’ Abrams, director of technical education bij securityfirma ESET, pleit ervoor om computerveiligheid een vak op school te maken, naast wiskunde en Engels.
De collega’s van ZDNet hadden een gesprek met Abrams, die bij ESET technische begrippen omzet in taal die doorsnee gebruikers kunnen begrijpen. Voor hem wordt computerveiligheid een vaardigheid die nodig is om te overleven.
ZDNet: Wat is de dagelijkse realiteit van een ‘technisch opvoeder’?
Randy Abrams: “Ik spendeer veel tijd aan het omzetten van geek speak in normale mensentaal. Mijn technische expertise ligt ergens tussen die van een gevorderde en doorsnee gebruiker. Ik begrijp dus waar mensen die software schrijven over praten, maar kan zelf geen programmeertaal schrijven. Ik ben eigenlijk als het ware een soort Rosetta-steen.”
Hoeveel ervaring heb je nodig om mensen op die manier voor te kunnen lichten?
"Ik begon als technicus bij Microsoft met het bouwen van programma’s voor het dupliceren van floppydisks. Omdat ik eigenlijk daarvoor al interesse had in computerbeveiliging, bouwde ik naast mijn werk veel gespecialiseerde securitykennis op. Dat gedeelte was dus niet moeilijk. Het vermogen om die kennis om te zetten in begrijpbare taal is een heel ander verhaal. Daarvoor moest ik twintig jaar teruggrijpen naar de middelbare school, waar ik aan debatwedstrijden deelnam. Je moet humor en wat drama gebruiken om de boodschap over te brengen."
Hoeveel ‘opvoeders’ zoals u zijn er op dit moment?
"Ik denk dat er maar een handvol van onze soort rondloopt. En we zullen een leger nodig hebben om een zichtbare mentaliteitsverandering teweeg te kunnen brengen in de samenleving. We moeten leraren bijbrengen hoe ze technische begrippen kunnen vatten en dat kunnen omzetten in lesmethodes."
Wilt u dat computerveiligheid een vak wordt op school?
"Ik denk dat binnen drie tot vijf jaar computerveiligheid een onderdeel zal zijn van onze sociale opvoeding. Kijk eens terug naar de opkomst van de auto. Scholen gingen hun leerlingen pas bijbrengen dat ze bij het oversteken naar links en rechts moesten kijken toen er genoeg auto’s in omloop waren om doden en gewonden te veroorzaken. Het werd een vaardigheid die je nodig had om te overleven. Ik verwacht dat dit hetzelfde zal zijn bij online veiligheid."
De rest van het interview met James Abrams lees je bij onze collega’s van ZDNet.