Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan

Digitale wenskaart niet altijd gewaardeerd

Digitale wenskaart niet altijd gewaardeerd

Kerst- en nieuwjaarswensen worden steeds vaker via de digitale weg verstuurd. Maar de digitale kaart maakt veel minder indruk dan een persoonlijke, met de post verstuurde eindejaarswens. "Er wordt te weinig moeite gedaan om een persoonlijke boodschap te sturen", vindt etiquettespecialist Kevin Strubbe.

Ze stromen deze dagen elke mailbox binnen: de mailtjes waarin de geadresseerde een ‘spetterend 2010′ of een ‘schitterend eindejaar’ wordt toegewenst. Al dan niet verwerkt in een foto van de afzender en zijn gezin, of een van het internet geplukte animatie. Maar niet iedereen ziet de digitale nieuwjaarswensen even graag komen.

"Vaak maak ik ze zelfs niet open", zegt Strubbe. "Een wens komt pas oprecht over als hij persoonlijk is. Als ik een van de tientallen geadresseerden in kopie ben, voel ik me niet aangesproken door zo’n bericht."

Praktisch klusje
Strubbe vergelijkt de digitale wensen met de cadeaubon. "Zoek je cadeautje zelf maar uit." Ik krijg liever een mand met zelfgeplukt fruit uit iemands tuin dan een dure bon die ik zelf mag spenderen." Volgens Strubbe gaat het allemaal over de inspanning die iemand levert om zijn wensen over te maken.

"Je moet het gevoel krijgen dat iemand toch een beetje moeite heeft gedaan. Eindejaar is het moment bij uitstek om iemand iets positiefs toe te wensen. Dat doe je niet door dezelfde wens met één klik naar tientallen mensen te versturen. Op die manier herleid je de kerstwens tot een praktische aangelegenheid die even snel wordt afgehandeld. Ik zou het zelfs gemakzucht durven te noemen."

Strubbe pleit ervoor om het oude ritueel weer op te pikken: een halve dag aan de tafel zitten om te schrijven. "Het vergt inspanning, maar maakt zo’n moment ook niet deel uit van de feestvreugde?"

En wie toch de digitale weg verkiest, kan dat wel doen, maar geeft ook daar maar beter een persoonlijk tintje aan. "Eindejaarsmails met een oprechte en persoonlijk aan mij gerichte boodschap apprecieer ik net zo goed als een ouderwetse kerstkaart. Ik houd geen kruistocht tegen de nieuwe media, wel tegen de teloorgang van de intrinsieke waarde van de kerstwens."

Liever kaart op de kast
Ook aan gratis e-cards, die via gespecialiseerde websites worden verstuurd, hecht de consument weinig waarde. Dat zegt Pedro Vermeersch, Europees directeur van Hallmark Cards, marktleider in de wenskaartensector.

"Buiten de eindejaarsperiode wordt zo’n elektronische kaart misschien nog als een fijne verrassing gepercipieerd – er heeft iemand aan mij gedacht – maar in de kerstperiode wordt het ervaren als een snelle en goedkope manier om een verplichting na te komen: We sturen maar op, het kost toch niets. Maar het is moeilijk om op die manier een oprechte boodschap over te brengen. Bovendien vindt de consument het nog steeds veel fijner als hij zijn kaarten op de kast kan zetten."

De e-card zal de fysieke kerstkaart dan ook nooit volledig vervangen, weet Vermeersch. "Er is weliswaar sprake van een licht dalende markt, maar de verkoop van fysieke kaarten daalt veel minder dan het aantal verstuurde e-cards stijgt. En mensen worden selectiever. Precies om het verschil te maken, zijn ze bereid om voor hun kaarten dieper in de buidel te tasten."

" Al enige tijd zien we een stijgende verkoop in het betere segment. Goedkope multipacks maken plaats voor kaarten met reliëf, geluid of andere speciale effecten. Dat zijn kaarten die snel 2 tot 5 euro kosten, maar die mensen voor hun naaste relaties kopen omdat ze weten dat in tijden van overcommunicatie de boodschap zo veel beter overkomt", aldus Vermeersch.




 

ONLINE



 

IN DE KRANTENWINKEL