Als het aan Ford ligt, worden de 19e-eeuwse bougies die nu nog in auto’s zitten vervangen door lasers. De Britse krant The Telegraph meldt dat de autofabrikant samenwerkt met de universiteit van Liverpool aan een op lasers gebaseerde ontsteking voor verbrandingsmotoren.

De laserstraal wordt via een flinterdunne glasvezelkabel gericht op een lens die veel minder ruimte inneemt dan een bougie. Dat geeft ingenieurs meer flexibiliteit als ze een systeem met kleppen en cilinders ontwerpen.

De laserstraal kan gesplitst worden, zodat de brandstofmix op verschillende punten diep in de cilinder te ontsteken is. Dat levert een efficiëntere verbranding op dan een bougie kan leveren. Uitstoot van schadelijke gassen vermindert dan en er is een beter verbruik haalbaar.

Ook voordelig is de mogelijkheid om een deel van de laserstraal te laten weerkaatsen naar een ontvanger, die vervolgens gegevens kan verzamelen over de brandstofmix en de kwaliteit van de ontbranding.

Prototypes
Dit is meer dan een onderzoeksproject, aangezien er al werkende prototypes zijn in het laboratorium van de universiteit van Liverpool. Ford is al langere tijd bezig met het invoeren van brandstofbesparende technologie zoals elektrische stuurbekrachtiging en schakelbakken met zes versnellingen.

Het bedrijf zou van plan zijn het systeem de komende jaren in een aantal van zijn auto’s toe te passen en vervolgens de technologie in de hele productlijn op willen nemen.

External links

Ford