Heel wat bedrijven halen in crisistijd de teugels aan qua internetgebruik op de werkvloer, bleek nog uit een enquête die ons zusterblad Smart Business Strategies vorige maand uitvoerde. Vaak doen ze dat om tijdverlies van werknemers te beperken. Een studie van de Universiteit van Melbourne geeft hen nu ongelijk.

Volgens professor Brent Coker, die het onderzoek uitvoerde,  zijn de werknemers die op kantoor voor hun plezier af en toe op het web surfen productiever dan degenen die dat niet doen. "Mensen die ter ontspanning surfen op hun werk zijn zo’n 9% productiever dan degenen die dat niet doen, zolang het surfen minder dan 20% van hun totale werktijd in beslag neemt", verklaart hij.

Volgens Coker heeft dat te maken met hoe mensen zich concentreren: "We moeten af en toe even kunnen afdwalen om onze concentratie terug op peil te brengen. Denk even terug aan je schooltijd: Bij een les verloor je vaak je concentratie na zo’n twintig minuten, maar na een pauze kon je je weer veel beter op de leerstof richten."

Gun je hersenen wat rust
Hetzelfde gebeurt op het werk. Kleine, onopvallende pauzes, zoals kort op het internet surfen, laten je hersenen toe om even te rusten. Daardoor heb je de hele werkdag lang meer concentratie en ben je ook productiever. Professor Coker wijst er wel op dat internetbezoek met mate moet gebeuren. Een internetverslaving heeft namelijk het averechtse effect.

De studie ondervroeg driehonderd werknemers, waarvan 70% toegaf dat ze op hun werkplek al eens ter ontspanning websites bezochten. Het ging dan vooral om productinformatie opzoeken en nieuwssites lezen. Online spelletjes kwamen op de vijfde plaats bij de populaire tijdsbestedingen, YouTube-filmpjes op de zevende.