Met e-Domotica van Eminent kan je je woning uitrusten met handige snufjes, die je het gevoel geven in het huis van de toekomst te wonen. Het starterspakket bundelt een aantal toestellen voor een combiprijs.

Vorig jaar ben ik begonnen met de bouw van mijn eigen huis. Iets van de grond opbouwen is tof, want in theorie is alles mogelijk. In de praktijk worden je hopen en dromen echter flink beknot door zaken als bouwvoorschriften, je budget en de zwaartekracht. Als multimediafreak hoopte ik op een volledig geautomatiseerd huis, maar de prijs van zelfs maar een basispakket domotica liep al snel op tot enkele duizenden euro’s.

Gelukkig heeft Eminent een meer betaalbare oplossing in huis (haha), voor wie achteraf domotica in zijn huis wil plaatsen. Het aanbod is erg uitgebreid, maar voor wie niet goed weet waar te beginnen is er de zesdelige Starter Kit (€ 998). Die bestaat uit het bedieningspaneel e-Centre 2, een stroomadapter om toestellen van op afstand aan en uit te kunnen schakelen, nog zo’n adapter maar dan met ingebouwde verbruiksmeter, een bewegingsmelder, een draadloze beveiligingscamera en een rookmelder.

Vreemde samenstelling
Een bont allegaartje, en dat vind ik meteen het eerste nadeel van deze Starter Kit. Voor wie zijn eerste stapjes in de domoticawereld wil zetten, lijken een bewegingsmelder, een draadloze beveiligingscamera en een rookmelder me al wat overkill. Ik had bijvoorbeeld liever een lamphouder (een tussenstuk om lampen in te schroeven) en een wandschakelaar (om in je lichtschakelaars te monteren) in het pakket gezien, zodat ik mijn verlichting vanuit m’n luie zetel kon bedienen. Uitbreiden met ‘speciale’ apparaten kan dan later nog.

De installatie van de software is een fluitje van een cent. Je steekt het e-Centre 2, een 7 inch tablet met resistief scherm, in het stopcontact, verbindt het met je router, en na de installatie hangt het draadloos in je thuisnetwerk. De draad naar het stopcontact heb je jammer genoeg wel altijd nodig.

Nieuwe apparaten toevoegen gaat al even makkelijk: je zorgt dat het toestel zich niet te ver van het e-Centre bevindt, klikt in de webinterface op Apparaat toevoegen, en een paar seconden later is de koppeling gemaakt. Je kan dan meteen via het e-Centre pakweg je radio inschakelen of de beelden van de bewakingscamera bekijken. Elk apparaat kan je een eigen icoontje en een eigen naam geven, en je kan ze ook rangschikken volgens de ruimte waarin ze staan.

Eenvoudige bediening

Eenvoudige bediening

Het handigste aan domotica is niet dat je alles van op afstand kan bedienen, maar wel dat je nuttige scènes en scenario’s kan creëren. Zo zou je een scenario ‘televisie’ kunnen maken, dat met een druk op de knop de verlichting in de woonkamer dimt, de radio uitschakelt en je tv en digicorder aanzet. Ook met e-Domotica kan je zo’n scenario’s aanmaken, al vond ik het niet evident om een nuttig scenario te bedenken met de combinatie van onderdelen in de Starter Kit. Uiteindelijk gebruikte ik de bewegingssensor en de schakelbare stroomadapters om mijn leeslamp te laten aanspringen als ik langs de boekenkast liep.

Scenario’s aanmaken is heel makkelijk, net zoals het systeem instellen. De webinterface is overzichtelijk en als er toch iets niet duidelijk is, kan je op het YouTube-kanaal van Eminent terecht voor videoworkshops.

Wil je meer uit je domotica-installatie halen, dan kan je een abonnement nemen op het e-Domotica Online Portal (€ 9,95 per maand voor drie maanden, € 8,95 per maand voor zes maanden of € 7,95 per maand voor een jaar). Zo kan je bijvoorbeeld een telefoontje, een sms of een mail ontvangen als je bewegingsmelder iets detecteert, overal ter wereld live camerabeelden bekijken en van op afstand op je smartphone checken of je verlichting en andere apparaten al dan niet uitgeschakeld zijn. Maar zonder abonnement kom je ook al een heel eind.

e-Domotica van Eminent maakt gebruik van het zogenaamde Z-Wave protocol om de instructies draadloos te versturen. Daardoor kan je in principe ook andere apparaten die dat protocol gebruiken opnemen in je scenario’s.

Conclusie
Een lang verhaal kort gemaakt: de e-Domotica-reeks van Eminent is best de moeite waard voor wie met een ‘beperkt’ budget wat snufjes in zijn huis wil plaatsen. Gemakkelijk om te installeren en eenvoudig in gebruik, meer moet dat niet zijn. Hoewel de Starter Kit gezien zijn inhoud best voordelig geprijsd is (het e-Centre 2 kost los al meer dan € 700), vind ik de samenstelling niet optimaal voor wie voorzichtig wil beginnen met domotica.